EDWARD DE BONO : PEMIKIR LATERAL

by January 13, 2017 0 comments
What is lateral thinking?

Answer : "Lateral thinking is solving problems through an indirect and creative approach, using reasoning that is not immediately obvious and involving ideas that may not be obtainable by using only traditional step-by-step logic."

Info Ekstra :

1.Menjadi kreatif tidak bermakna menjadi berbeza hanya untuk berbeza. Orang buat pintu bentuk ini, kita buat pintu bentuk lain. Itu masih belum dikira kreatif. Sesuatu idea yang berbeza perlulah mempunyai nilai, mengapa ianya perlu begitu, barulah dikira sebagai kreatif.

2.Kita perlu fikir untuk memudahkan perkara, buatkannya lebih simple, dan lebih menjimatkan kos.

3.Jangan berfikir terlalu cepat, ambil masa untuk berfikir.

4.Luangkan masa untuk berfikir.

5.IQ yang tinggi tidak bermakna seseorang itu pemikir yang baik. Terdapat faham salah iaitu jika IQ seseorang tinggi,maka dia pemikir yang baik, jadi dia tidak perlu meluangkan banyak masa untuk berfikir. Dan jika IQ seseorang itu rendah, dia tidak perlu luangkan masa untuk berfikir, kerana dia bukan pemikir. In fahamanan yang amat silap.

6.Berfikir ialah suatu kemahiran. Ia adalah skill. Dan perlu dilatih. Sesiapa sahaja boleh berlatih berfikir, dan jadi pemikir yang baik. Luangkan banyak masa untuk berfikir.

7.Kita juga seharusnya berfikir di luar kotak. Bermaksud, berfikir di luar kebiasaan kita. Fikir dari sudut lain, persepsi lain, andaian2 lain.

8.Tanya pandangan orang lain tentang hasil pemikiran kita.

Akhir kata : Kata Edward De Bono, Tujuan berfikir ialah "to abolish thinking, find the nearest pattern,lock into it, and just follow the pattern".

Mohd Arif Syafiq

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.