SALURAN AGIHAN DALAM PERNIAGAAN

by April 05, 2016 0 comments

1.0 PENGENALAN

            Dalam arena perniagaan, bagi meneruskan kelangsungan hidup syarikat atau pun bisnes yang dilakukan, individu atau pun syarikat perlu memahami saluran agihan,jenis-jenis saluran agihan dan fungsi-fungsinya dengan baik agar dapat merumuskan strategi yang tepat bagi mencapai matlamat dan objektif sesebuah syarikat.

            Seiring dengan perubahan zaman, lebih-lebih lagi dengan adanya akses internet, urusniaga menjadi lebih cepat dan efisien. Perubahan dalam cara menguruskan perniagaan, cara aliran saluran agihan serta sistem-sistem yang digunakan baik daripada pengeluar, pemborong, ejen dan peruncit, turut berubah dan berkembang seiring dengan perkembangan zaman serta kemajuan sains dan teknologi.

            Bagi memastikan keuntungan dapat dijana, risiko kerugian dapat dikurangkan, serta  pemasaran barangan dapat diluaskan dengan cepat, kita harus memahami stail perniagaan pada masa kini dan meniru atau menambaik sekirnya perlu.

            Contoh perubahan yang drastik dapat kita lihat pada perkhidmatan dobi. Dahulunya kita hantar pakaian ke kedai, dan kita ambil kemudian. Kini sudah banyak kedai dobi terbuka 24 jam, yang bersifat layan diri, malah ada yang turut menawarkan khidmat mengambil pakaian daripada rumah, menghantar ke rumah, menggosok dan melihat pakaian. Tidak lama kemudia ditambah pula dengan kedai dobi terbuka yang juga berfungsi sebagai ’cafe’, iaitu makanan dan minuman dijual secara ringkas. Malah, sudah ada kedai dobi yang mempunyai perkhidmatan wifi yang pantas bagi pelanggan mereka! Begitu juga kedai buku yang berubah menjadi ’book cafe’ iaitu membaca sambil makan dan minum secara santai. Ini semua perlu dilihat dengan teliti agar kita tidak ketinggalan dalam arena perniagaan walau apapun produk atau perkhidmata yang kita tawarkan.

2.0 TAKRIFAN SALURAN AGIHAN

a. Saluran Agihan bermaksud saluran perkhidmatan dan barangan lalui daripada pengeluar kepada pengguna, atau merupakan perpindahan proses bayaran oleh pengguna kepada pengeluar, bagi perkhidmatan yang diberi.
                                                                                                   (Bussiness Dictionary.com)

b. Saluran agihan terbahagi kepada dua iaitu saluran terus, seperti daripada pengeluar terus kepada pengguna, dan yang menggunakan perantara seperti pengedar, ejen, peruncit,  dan pemborong. Setiap daripada pengantara, akan menerima barangan pada harga tertentu, dan harga itu akan terus meningkat apabila berpinda daripada perantara kepada perantara yang seterusnya, hinggalah sampai kepada pembeli.

c. Contoh mudah bagi saluran agihan yang menggunakan perantara ialah serbuk kopi. Serbuk kopi melalui pelbagai saluran agihan yang bermula daripada peladang, kepada pengeksport, pengimport, pengedar dan seterusnya kepada peruncit. Akhir sekali, pengguna akan membelinya daripada peruncit.



              
2.2 JENIS-JENIS SALURAN AGIHAN

1. Umumnya terdapat 4 jenis saluran agihan mengikut pasaran iaitu :

            a. Penjualan Langsung (Direct Selling)
            b.Penjualan Melalui Perantara (Intermediaries)
            c.Agihan Dual (Dual Distribution)
            d.Saluran Terbalik (Reverse Channel)

A.PENJUALAN LANGSUNG (DIRECT SELLING)

Penjualan langsung bermaksud memasarkan dan menjual terus barangan tersebut kepada pelanggan. Antara contoh mudah jualan langsung ialah penjaja. Pada masa kini, penjualan langsung juga dilakukan dengan menghubungi pelanggan melalui aplikasi Whatsapp, Facebook, e-mel dan sebagainya dengan mengambil manfaat daripada kemudahan internet. Dalam saluran penjualan langsung, penjual akan berurusan terus dengan pelanggan.

Adakalanya saluran penjualan langsung menggunakan cara Pemasaran Pelbagai Peringkat (Multi Level Marketing). Dalam sistem pemasaran pelbagai peringkat, penjual akan menerima bayaran, atas jualan yang penjual lakukan, dan penjual juga akan menerima bayaran atas jualan yang dilakukan oleh penjual lain yang direkrut atau ditaja oleh penjual tersebut.

Manakala bagi sistem pemasaran tunggal(Single Level Marketing), penjual hanya menerima bayaran hasil daripada jualan mereka sahaja. Contohnya ialah menjual barangan seperti sabun, perhiasan badan atau makanan dari rumah ke rumah.




B.PENJUALAN MELALUI PERANTARA(INTERMEDIARIES)

Penjualan melalui perantara bermaksud menggunakan perantara seperi pemborong dan peruncit bagi membolehkan barangan itu diperolehi dan didapat oleh pelanggan ataupun pengguna.  Cara ini juga dinamakan sebagai penjualan tidak langsung.

Contoh saluran penjualan melalui perantara ialah dari pengeluar kepada ejen, seterusnya kepada pemborong, kemudiannya kepada peruncit, dan akhirnya barangan tersebut berakhir di tangan pengguna. Kaedah ini sering digunakan apabila terdapat banyak pengeluar kecil dan peruncit kecil. Dalam situasi ini, ejen akan memainkan peranan untuk mengoordinasikan bekalan barangan secara keseluruhannya dengan teratur dan sistematik. Antara contoh carta alir penjualan melalui perantara ialah :

i.Pengeluar à Ejen/Broker à Pemborong à Peruncit à Pengguna.
ii.Pengeluar à Gedung Sendiri à Pengguna.
iii.Pengeluar à Pemborong à Peruncit à Pengguna.
iv.Pengeluar à Cawangan Sendiri à Pengguna.
v.Pengeluar à Pesanan Melalui e-Mel à Pengguna.



C. AGIHAN DUAL (DUAL DISTRIBUTION)

Agihan dual membawa maksud kepelbagaian saluran agihan yang digunakan oleh pemborong dan pengeluar secara serentak bagi mancapai sasaran akhir mereka iaitu pengguna. Mereka iaitu pengeluar dan pemborong boleh menjual terus kepada pengguna atau kepada syarikat lain untuk dijual semula. Kaedah ini menggunakan beberapa saluran agihan bagi sasaran pasaran yang sama. Maka agihan ini boleh menimbulkan konflik antara saluran agihan.

Contohnya ialah pemilik francais, memberi lesen operasi kepada mereka yang berniaga denga menggunakan francaisnya, dan pada masa yang sama, pemilik francais juga membuka dan memiliki beberapa francais sendiri.




D. SALURAN TERBALIK (REVERSE CHANNEL)

Saluran terbalik ni berbeza dengan saluran-saluran di atas. Kalau kita perhatikan, persamaan antara saluran ialah persamaan aliran, iaitu daripada pengeluar, kepada pengguna, dan melalui perantara seperti ejen, pemborong dan peruncit bagi saluran tertentu.

Dengan berkembangnya teknologi saluran terbalik dapat dilakukan. Contohnya ialah menjual barangan kitar semula kepada syarikat-syarikat yang akan mengitar semula barang tersebut menjadi produk baru. Antara barangan kitar semual seperti aluminium, plastik boleh kitar semula dan kaca.

Kita dapat lihat di kebanyakan tempat, mempunyai tong sampah yang mempunyai warna-warna tertentu dan terdapat label jenis barangan yang harus dibuang ke dalam tong tersebut.









3.0 PERANAN DAN AKTIVITI SALURAN AGIHAN

Terdapat sebab-sebab tertentu yang menyebabkan kita memilih sesuatu tempat ataupun saluran agihan tertentu. Hal ini disebabkan, terdapat saluran agihan tertentu yang dapat menjatuhkan jualan kerana pelbagai sebab. Maka perlu diketahui dengan terperinci berkenaan peranan dan akviti-akviti yang dilakukan oleh mereka, bagi membantu kita membuat pilihan saluran agihan yang terbaik bagi memastikan kita membolah keuntungan yang baik.

Saluran agihan juga melibatkan kaedah jualan  dan lokasi. Cara-cara menjual termasuklah jualan langsung, pemborong, dan peruncit. Jualan langsung tidak melibatkan orang tengah. Kita menjual terus kepada pengguna, seperti memiliki kedai dan menjual sendiri barangan kita, menggunakan katalog atau menjual secara atas talian. Menggunakan pemborong untuk memborong barangan kita membolehkan barang-barang kita diedar ke dalam pelbagai saluran agihan yang tidak dapat dicapai oleh kita. Menggunakan peruncit pula, melibatkan barangan kita dinaikkan harga yang dipanggil sebagai ’mark up’ agar peruncit mendapat keuntungan hasil dari menjual barangan kita.

Antara beberapa peranan dan aktiviti saluran agihan ialah :

i. Maklumat (Information)
ii. Promosi (Promotion)
iii. Hubungan (Contact)
iv.Rundingan (Negotiation)


i.MAKLUMAT (INFORMATION)

Fungsi ini melibatkan mengumpulkan maklumat dan mengedarkan maklumat tentang kaji selidik pemasaran. Ini penting bagi merancang strategi pemasaran. Dalam saluran agihan, akan ada pihak yang dipanggil sebagai orang tengah. Fungsi utama mereka ialah mengumpulkan maklumat agar dapat membantu meningkatkan prestasi jualan,kecekapan, pengurusan serta produk yang dipasarkan. Contohnya mereka mendapatkan maklum balas pengguna berkenaan aduan-aduan sekiranya ada serta cadangan penambahbaikan daripada pengguna perkhidmatan ataupun barangan yang ditawarkan.

Mereka akan melihat dan mengkaji permintaan pengguna semasa serta persaingan yang mereka hadapi dalam memasarkan produk atau perkhidmatan mereka kepada pengguna atau pelanggan mereka. Maklumat yang diperoleh akan dinilai dan dianalisis, dan akan dihantarkan kepada pengeluar akan penambahbaikan dapat dilakukan bagi memperbaiki hasil jualan dan meningkatkan prestasi jualan.Selain itu, mereka turut berperanan dalam memberikan maklumat terkini tentang produk atau/dan perkhidmatan terbaru yang ditawarkan seperti perubahan pada sistem perkhidmatan, harga, ataupun penambahbaikan pada rekaan dan harga produk yang ditawarkan pada pengguna.

Dengan sentiasa memberikan maklumat terkini kepada pengguna/pembeli/pelanggan, mereka akan terdorong untuk mencuba produk atau perkhidmatan baru sekiranya produk yang sedia ada itu mempunyai prestasi yang baik. Sebarang aduan atau kekurangan, pada produk atau perkhidmatan sekiranya dimaklumkan oleh pengguna kepada orang tengah dan diselesaikan dengan segera oleh pengeluar, hal ini akan memberikan imej yang amat baik sebagai mempunyai sistem pengurusan yang cekap dan efisien. Pengguna mudah tertarikh yang pembekal produk atau pekhidmatan yang mempunyai sistem pengurusan yang cekap dan efisien. Ini tentunya akan memberikan impak yang positif pada keuntungan yang diperolehi hasil dari jualan yang meningkat.


ii.PROMOSI (PROMOTION)

Fungsi ini melibatkan mengembangkan dan menyebarkan maklumat serta memberi akses komunikasi tentang tawaran bagi barangan. Mereka yang terlibat dalam memberi promosi, akan berperanan untuk menarik pelanggan dan menggalakkan mereka untuk membeli perkhidmatan ataupun barangan yang ditawarkan. Mereka menyebarkan promosi jualan melalui hubungan secara personal dengan pengguna tetap, atau/ dan menggunakan media sosial untuk memaparkan promosi bagi perkhidmatan atau barangan yang ditawarkan.

Seiring dengan perkembangan semasa, cara-cara mempromosikan barangan juga bertambah dan menjadi semakin unik. Ada kedai yang menggunakan maskot dan memakai kostum  maskot sambil mengedarkan kertas promosi barangan atau perkhidmatan mereka.

Ada juga memuat naik video di media sosial seperti facebook dan menggunakan saluran video popular seperti youtube. Dengan bertambahnya ’view’ iaitu jumlah orang yang telah menonton video tersebut, beserta bertambah bilangan ’Like’ iaitu ikon yang menandakan video tersebut adalah baik, ditambah lagi dengan komentari yang positif, akan memberi hasil yang positif kepada hasil promosi barangan atau perkhidmatan tersebut.

Ada juga yang menunjukkan maklumbalas positif daripada pelanggan dengan memuatnaik maklumbalas pelanggan kepada barangan tersebut. Ini merupaka satu teknik promosi yang dapat mencadangkan kepada pengguna bahawa produk ini mendapat sambutan yang baik dan positif dalam kalangan pengguna.

Mereka yang terlibat dengan bidang promosi akan sentiasa peka dalam mencari ruang-ruang promosi yang kreatif dan logik agar promosi tersebut sampai kepada pengguna yang berminat pada produk atau perkhidmatan tersebut.

iii.MENANGGUNG RISIKO (RISK TAKING)

Fungsi ini melibatkan saluran agihan menanggung risiko komersial tertentu dengan menguruskan saluran agihan tersebut, seperti memegang stok barangan. Perantara mengambil risiko dalam proses mengedarkan barangan. Hasilnya mereka membebaskan pengeluar daripada menanggung risiko pengurusan barangan. Maka, pengeluar dapat memberikan tumpuan dalam mengeluarkan barangan.

Contohnya tempat menternak ayam akan fokus kepada mengeluarkan dan menghasilkan ayam pada suatu jumlah mengikut permintaan pemborong. Sekiranya terdapat banyak pemborong, maka ejen akan berperanan menguruskan segala permintaan pemborong dan menyatakan jumlah yang diinginkan. Kemudian ejen tersebut akan mengambil ayam-ayam tersebut lalu diedarkan kepada pemborong. Dalam konteks ini, ejen tersebut menangung risiko kerugian kerana menguruskan ayam tersebut. Apabila ejen tersebut menyerahkan ayam-ayam tersebut kepada pemborong, maka pemborong turut menanggung risiko tersebut. Pemborong pula akan mengedarkan kepada peruncit. Seterusnya peruncit pula akan menanggung risiko kerugian sekiranya ayam-ayam tersebut tak dapat dijual atau tidak habis dijual. Akhirnya mengikut carta alir ini, ayam-ayam akan berakhir di tangan pembeli.

Selok-belok pengedaran dan memegang stok barangan, dalam kes ini, ayam-ayam perlu diuruskan dengan baik dan berhati-hati bagi mengelakkan kerugian atau bagi mengelakkan berkurang keuntungan.

Setelah jelas dengan risiko yang ditanggung oleh saluran agihan, kita dapat lihat bahawa pengeluar tidak perlu lagi memikirkan beban risiko tersebut. Fokus pengeluar adalah berkisar tentang untuk rugi dalam konteks yang lain pula sebagai pengeluar, dan ini memudahkan pengeluar menguruskan risiko mereka sebagai pengeluar tanpa terlibat dalam menguruskan risiko kerugian yang ditanggung oleh ejen, pemborong dan peruncit.


iv.RUNDINGAN (NEGOTIATION)

Fungsi ini melibakan pencapaian persetujuan bersama bagi tawaran harga barangan dan terma-terma lain yang berkaitan dengan barangan tersebut. Urusniaga jual beli tak dapat dilaksanakan tanpa persetujuan bersama antara penjual dan pembeli. Antara skop kerja perunding dalam bidang pemasaran ialah mencari ruang-ruang yang berpotensi untuk membekalkan barangan  kepada mana-mana saluran agihan yang berminat pada barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan.

Mereka perlulah sentiasa peka dengan peluang-peluang baru, serta ruang pasaran yang muncul atau berpotensi di tempat-tempat tertentu. Perunding akan berunding dengan syarikat tertentu contohnya pemborong untuk menetapkan harga bagi barangan yang mereka akan bekalkan dan jumlah ’mark up’ iaitu peningkatan harga barangan yang akan berlaku apabila pemborong mengedarkan barangan kepada peruncit, agar pemborong dapat mengira kemungkinan keuntungan yang akan diperolehi.

Sekiranya pemborang berpuas hati dengan harga yang ditawarkan, berserta dengan syarat-syarat tambahan sekiranya ada, maka urusniaga dapat dilaksanakan antara kedua pihak tersebut.

Selepas selesai rundingan antara pengeluar dan pemborong, seterusnya berlangsung pula rundingan antara pemborong dengan peruncit. Apabila syarat-syarat dan harga yang ditetapkan dipersetujuai bersama, maka barangan yang ditawarkan berpindah daripada pemborong kepada peruncit. Akhir sekali berlaku pula rundingan antara peruncit dan pengguna atau pembeli. Sekiranya peruncit memberikan ruang untuk tawar-menawar, maka  proses jual beli berlaku apabila kedua-duanya bersetuju dengan harga yang ditawarkan oleh peruncit atau pembeli.

Rundingan tidak berlaku sekiranya peruncit meletakkan harga tetap, atau juga dipanggil harga mati kepada barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan.

4.0 STRATEGI BAGI SYARIKAT   
PENGELUAR PAKAIAN MUSLIMAH DI 
MALAYSIA

1.MENGGUNAKAN SISTEM EJEN ’DROPSHIP’ SECARA MELUAS.

 Apa itu ejen dropship? Ejen dropship merupakan peruncit yang menjual barang kepada pembeli tanpa memiliki barang atau melihat barang tersebut secara fizikal.  Bagi ejen dropship, mereka akan mengiklankan pakaian muslimah di laman sosial seperti facebook dan instagram. Apabila ada pembeli yang berminat membeli, pembeli akan membayar kepada ejen tersebut secara atas talian, bank in atau secara terus dan memberikan maklumat yang diperlukan seperti alamat, nama, dan nombor telefon. Seterusnya ejen akan menerima bayaran tersebut daripada pembeli dan membuat bayaran bagi barang tersebut kepada pengeluar pengeluar,termasuklah memberikan butiran pembeli. Kemudian pengeluar akan mengeposkan atau menghantar barang yang dibeli kepada pembeli. Keuntungan yang diperolehi oleh ejen telah ditetapkan oleh pengeluar atau berdasarkan persetujuan bersama.

Sistem ini merupakan satu sistem yang popular dalam kalangan remaja yang tidak mempunyai modal yang mencukupi untuk memulakan perniagaan. Bagi remaja dan anak muda yang ingin berjinak dengan perniagaan mereka akan memilih untuk menjadi ejen dropship. Pengeluar perlu mengambil peluang ini dengan menwarkan peluang kepada mereka. Pengeluar dapat berjimat dengan tidak perlu membayar pekerja untuk menjual pakaian muslimah dan ejen dropship sendiri akan bekerja bagi menjana pendapatan. Ini dapat memberikan alternatif selain dari menggunakan saluran agihan yang sedia ada.



2.  MENGELUARKAN PAKAIAN MENGIKUT FESYEN TERKINI

 Selain daripada menuntut aurat, sebagai nilai tambahan iaitu fesyen yang sesuai dengan syarat adalah harus. Sudah lumrah manusia ingin kelihatan kemas, cantik untuk kepuasan diri sendiri umumnya. Maka sebagai pengeluar pakaian muslimah, fesyen yang dihasilkan perlulah memaparkan imej muslimah kontemporari yang dapat menurut aurat disamping bergaya dan memakai pakaian yang sesuai dengan trend muslimah masa kini.

Kaji selidik perlulah dilaksanakan dengan melihat kepada sasaran pelanggan. Trend fesyen remaja dapat diperhatikan dengan melihat kepada cara remaja berpakaian. Kita haruslah memberi fokus yang utama kepada remaja yang sedang mengikuti pengajian di institut pengajian tinggi. Muslimah ke kelas atau kuliah setiap hari, sudah tentu rasa tidak senang apabila mereka merasakan memakaikan pakaian yang sama sahaja ke kelas ataupun pakaian yang hambar.

Dalam kalangan mereka ada yang mempunyai idea-idea tersendiri dalam meragakan pakaian mereka dan tudung mereka. Kalau kita perhatikan, terdapat pelbagai cara memakai tudung dengan memusingkannya dengan gaya yang tersendiri atau ada tudung yang memang senang dipakai dan sudah direka begitu. Untuk melihat pelbagai fesyen muslimah yang unik, saya sarankan berkunjung ke UIAM GOMBAK bagi melihat muslimah di UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) memperagakan fesyen mereka di universiti mereka. Saya lihat sendiri pelbagai fesyen yang menarik dan unik, serta releven. Hal ini disebabkan terdapat pelbagai pelajar dari pelbagai negara islam di seluruh dunia, datang menuntut ilmu di sana.

Tempat itu dapat menjana idea yang baik, bagi menghasilkan rekaan fesyen baru yang dapat dihasilkan untuk  memenuhi permintaan pasaran yang sememangnya sentiasa menginginkan fesyen muslimah yang terbaru dan selari dengan syariat islam.



3. MENGGUNAKAN PERUNDING (NEGOTIATOR)

Pengeluar boleh menggunakan khidmat perunding sama ada dengan menggunakan perunding luar ataupun mewujudkan jawatan perunding dalam syarikat mereka. Perunding merupakan antara tenaga kerja utama yang akan memainkan pernan mencari ruang berpotensi bagi mengedarkan barangan kepada pemborong di tempat-tempat tertentu.

Mereka juga berperanan di samping berunding, mereka harus ditugaskan untuk membawa imej syarikat pengeluar.



4. MENGGUNAKAN SISTEM SALURAH AGIHAN DUAL (DUAL DISTRIBUTION SYSTEM)

Pengeluar pada fikiran saya, harus mempunyai kedai runcit sendiri untuk menjana keuntungan serta berperanan sebagai kedai contoh bagi mereka yang ingin memulakan perniagaan runcit dalam bidang menjual pakaian muslimah di Malaysia.  Pengeluar juga pada masa yang sama perlu membuat laman sesawang, ’page’ di facebook,  menggunakan aplikasi instagram dan whatsapp bagi mempromosikan produk mereka.

Dalam era sains dan teknologi, media sosial perlu dimanfaatkan sepenuhnya bagi mempromosi, memasarkan barangan, mencari ejen dropship, mencari pemborong, peruncit dan pembeli.





5.0 KESIMPULAN

 Secara ringkasnya, kita perlulah memahami selok-belok saluran agihan dan perubahan yang berlaku kepada saluran agihan tersebut serta penambahan fungsi bagi perantara sepanjang aliran agihan tersebut. Hal ini bagi membolehkan kita mencapati objektif yang ditetapkan oleh syarikat, sama ada sebagai pengeluar, pemborong, ejen ataupun peruncit.
Bagi menguruskan syarikat pada masa kini, akses kepada maklumat terkini contohnya dalam bidang fesye muslimah amatlah penting. Segala fesyen-fesyen terkini yang menjadi perhatian perlu diperhatikan dan dikaji, agar dapat dilihat, paten-paten yang dicari atau gabungan warna atau jenis fabrik yang menjadi kegemaran tren terkini.

Contohnya, ada syarikat pengeluar pakaian muslimah mengeluarkan pakaian yang dipanggil ’Feedmilk’. Ini adalah pakaian muslimah yang memudahkan ibu menyusukan bayi mereka kerana terdapat ruang yang di bahagian dada yang dapat dibuka dengan mudah bagi menyusukan bagi. Bahagian yang dibuka itu direka agar terlindung dan ditutup dengan baik dengan beberapa lapisan fabrik ringan yang mempunyai warna yang tebal tetapi muda dan menarik. Selain daripada barangan yang ditawarkan, khidmat pelanggan juga perlu dijaga antara sama ada antara pengeluar dengan ejen, ejen dengan pemborong, pengeluar dengan pemborong, pemborong dengan peruncit, dan peruncit dengan pembeli. Perkhidmatan yang baik meninggalkan kesan yang positif dan pelanggan yang sukakan cara layanan kita pastinya akan berurusan lagi dengan kita pada masa akan datang.

Akhir kata, strategi perlulah dirangka dan ditambah baik dari semasa ke semasa. Terdapat kemungkinan strategi yang relevan pada tahun lalu sudah lagi tidak releva pada tahun ini. Perubahan yang berlaku dalam arena perniagaan berubah dengan begitu pantas hasil daripada gelombang globalisasi ini semenjak berkembangnya sains dan teknologi. Penambahbaikan terhadap sistem syarikat perlulah dilakukan dari segenap aspek dari semasa ke semasa.                                                           




RUJUKAN  :

1. Bussiness Dictionary.(2016). Distribution Channel. Dimuat turun pada 5 Mac 2016 daripada http://www.businessdictionary.com/definition/distribution-channel.html


3. Chand, S.(n.d). Roles of Channel Distribution and Physical Distribution of Goods.
 Dimuat turun pada 6 Mac 2016 daripada 

4. Riley, J.(2011). Q&A – Outline The Role of a Distribution Channel. Dimuat turun

5.Singh, S.(n.d). What is The Role of Channel of Distribution. Dimuat turun pada 6 Mac 2016 daripada http://www.preservearticles.com/2012022923845/what-is-the-role-of-channel-of-distribution.html

6. Ashe, S., Edmunds.(n.d). The Major Functions of a Distribution Channel. Dimuat turun pada 6 Mac 2016 daripada http://smallbusiness.chron.com/major-functions-distribution-channel-59769.html


7. MyJobSearch.(n.d). Commercial Sales Negotiator. Dimuat turun pada 6 Mac 2016 daripada http://myjobsearch.com/careers/commercial-sales-negotiator.html

Mohd Arif Syafiq

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.