Adil?Justice?

by June 17, 2013 0 comments

Kita sebagai umat islam perlu berlaku adil(justice).Apa itu adil? Suatu keadaan, perkara itu berada pada tempatnya yang betul.

Nak tahu tempat yang betul perlu, ada ilmu hikmah(wisdom).Ianya merupakan suatu ilmu yang memberitahu kita tempat yang betul,bagi segala perkara.

Yang paling mudah ialah "common sense".Bila ditanya di mana nak letak meja makan,Setiap dari kita sudah tahu dan ada idea,tempat yang sesuai dan betul untuk meletakkan meja makan.Takkan kita nak letak dalam tandas?Itu contoh bagi perkara mudah.

Bagi perkara kompleks dan rumit,kita memerlukan ilmu,barulah dengan ilmu itu,dapat kita tahu tempat yang betul bagi sesuatu.

Manusia adalah makhluk yang diciptakan cenderung untuk berlaku adil.Ini bermakna kita cenderung untuk meletakkan sesuatu itu pada tempatnya yang betul.Bila perkara itu berada pada tempatnya yang betul.Dan,"keadaan atau situasi perkara itu,berada pada tempatnya yang betul",kita panggil ianya "adil" atau justice.

[Berdasarkan pembacaan dari karya S.M.N al-Attas,sebarang kesilapan saya,sudikanlah diri anda membetulkannya.]




Mohd Arif Syafiq

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.