Fardhu Ain dan SPM

by May 02, 2014 0 comments


Ramai yang beranggapan bahawa ilmu Fardhu ain itu sudah tamat,sudah cukup ilmu2nya di peringkat SPM.Atau beranggapan bahawa sudah memadai ilmu Fardhu ain,di tahap SPM.

Sesudah SPM,difokus pula pada mengejar Fardhu kifayah.Itu tidak tepat.Semakin tinggi tahap pelajaran seseorang itu,semakin tinggi jawatan yang dipegang,semakin perlunya kefahaman ilmu fardhu ain yang lebih tinggi,yang lebih mendalam.

Bagaimana seseorang pemimpin berjawatan tinggi,ingin memimpin orang bawahannya,jika ilmu agamanya hanya ditahap SPM?Kefahaman yang tinggi,amat perlu,supaya dalam pimpinannya,segala kata2nya,perbuatannya dan keputusan yang dibuat olehnya itu,bersesuaian dengan ajaran agama.

Itulah yang dikatakan mengenal diri,kita kenal diri kita.Dan kita tuntut ilmu sesuai dengan amanah yang kita pegang.

Sebagai muslim,kita seharusnya sentiasa menyemak semula kefahaman kita,dan pengetahuan kita berkenaan agama.Ini wajar,supaya,apa saja kehidupan kita,sama ada  sebagai seorang peniaga,arkitek,guru,doktor dan sebagainya,tindakan kita mencerminkan islam sebagai cahaya yang membawa kesejahteraan dan kebahagiaan dalam hidup seseorang yang mengamalkannya.

Mohd Arif Syafiq

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.