Keadilan dan Kebahagiaan

by April 30, 2014 0 comments


Ingin saya permudahkan.Keadilan ialah suatu keadaan,perkara atau sesuatu itu berada pada tempatnya yang betul.Kebahagiaan ialah apabila keraguan dibuang dari dalam diri.Memberitahu berkenaan pentingnya yakin.Oleh itu, islam berbicara tentang iman.Dalam hidup kita,kita mahukan kebahagiaan,dan kita diberi pilihan sama ada mahukan hidup yang bahagia ataupun tidak.

Agama islam menunjukkan pada kita cara untuk kita hidup dengan bahagia.Memberitahu pada kita siapakah kita,dan tujuan kita diciptakan.Ianya suatu yang praktikal,suatu yang diamalkan dalam menjalani kehidupan,dan mengajar cara menjalani kehidupan seharian dengan betul.Ditunjukkan dengan baik oleh seorang manusia yang seluruh kehidupannya,dapat dicontohi.Dijadikan tauladan yang terbaik iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Manusia pelbagai agama,bangsa,budaya dapat hidup dengan aman dan harmoni,menghormati perbezaan fahaman,bertolak ansur,saling bantu-membantu,dengan kata lain,beradab sesama manusia,apabila islam itu difahami dan diamalkan.

Tidak kita melampaui batas dalam perbuatan.Kerana perbuatan melampaui batas ialah suatu kezaliman.Tidak juga menzalimi sesama kita.Menjaga susunan kata2 yang dikeluarkan dari mulut,agar kata2 yang dikeluarkan itu seperti ubat mujarab yang menyembuh luka,bukannya seperti racun amat berbisa yang merosakkan.

Mengamalkan ajaran islam dalam kehidupan kita adalah cara kita berlaku adil kepada diri kita,kerana kita meletakkan diri kita pada tempat yang sewajarnya,memenuhi tujuan kita diciptakan.Dan,dengan memenuhi tujuan kita diciptakan,akan bahagialah kita,hidup di dunia yang sementara,juga hidup bahagia di alam yang kekal abadi.Di syurga yang dijanjikan pada mereka yang mengikut apa yang diperintahkan oleh Pencipta segala2nya,iaitu Allah s..w.t.

Mohd Arif Syafiq bin Muhammad Ridhwan Pang

Mohd Arif Syafiq

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.