SHEIKH MUHAMMAD NAFIS AL-BANJARI, KITAB AD-DURRUN NAFIS : PERKARA YANG MENJADI HALANGAN UNTUK SAMPAI KEPADA ALLAH.

by May 31, 2017 0 comments
1.Malas daripada mengerjakan ibadat serta kuasa mengerjakan ia.
2.Lemah daripada mendirikan ibadat sebab bimbang akan dunia.
3.Jemu dan puas daripada memperbuat dia(ibadat) kerana ia berulang-ulang padahal belum lagi hasil yang dikehendakinya.
4.Membangsakan segala perbuatan yang terbit daripada makhluk itu kepada makhluk jua ,tiada kepada Allah kerana hakikatnya segala perbuatan itu sekaliannya terbit daripada Allah jua dan adalah segala makhluk itu seolah-olah alat perbuatan Allah. Maha Suci Allah mengadakan sesuatu dengan alat.
5.Memperlihatkan ibadatnya itu kepada orang yang lain atau menghendaki dengan ibadatnya itu akan suatu yang lain daripada Allah jikalau syurga sekalipun.
6.Membesarkan dan membanyakkan akan ibadatnya, pada hal tiada dilihatnya akan dia itu nikmat daripada Allah.
7.Mendindingi atau memandang ia akan ibadatnya itu daripada dirinya, tiada dilihatnya akan dia nikmat daripada Allah atasnya.
8.Hijab. Ertinya dinding iaitu dinding ibadat daripada segala cahayanya dan perhiasannya dan keelokannya kerana tiap-tiap satu amal ibadat itu baginya cahaya dan perhiasan dan keelokannya, maka berhentilah orang salik(orang yang berjalan menuju kepada Allah) kepadanya daripada melihat akan perhiasan dan keelokannya, maka suka citalah ia dengan dia dan lupalah ia akan Allah daripada sebab yang sedemikian itu.

Anonymous

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.