Falsafah dan Wahyu

by September 15, 2015 0 comments
Sebenarnya manusia ada satu perasaan dalam diri akan suatu kuasa yang ghaib,yang misteri,yang berkuasa.Namun untuk pinpoint dengan tepat tanpa wahyu.Mustahil. jika merujuk pada zaman sebelum2nya, yang sudah tentu tiang ahli falsafah besar ialah Aristotle antaranya.

Beliau hidup dalam zaman masyarakat pagan. Oleh itu,mustahil untuk dia bicara soal ke-Esa-an Tuhan dalam masyarakat yang sebegitu. Kerana,sebenarnya beliau mendapat khabar ini dari pengikut nabi Musa. bekenaan keEsa-an Tuhan. namun, banyak yang sama2 yang dibicarakan kerana mereka tak dapat wahyu. Maka walau mereka tau Tuhan itu Esa, mereka tak tau bagaimana nak beri respon, 

Bagaimana nak act accordingly to this one God. seperti bagaimana nak sembahNya,cara beribadat kepadaNya. itu semua mustahil dicapai dengan akal manusia.Mustahil dengan falsafah semata2. setelah ilmuan islam timbul dan menapis ilmu2 falsafah ini,maka ilmu falsafah islam ini sudah harmoni.


Mesti berita tentang soal2 ghaib itu datang dari utusan khas. iaitu para nabi dan rasul. hanya mereka yang mempunyai ilmu yang tepat dan benar tentang soal2 ghaib,yang tak dapat akal ni ketahui dan fikirkan dengan falsafah. hanya setelah akal dapat ilmu2 berkenaan perkara2 ghaib ini dari para nabi dan rasul, atau serpihan2 berita ini sampai kepada para ahli falsafah ke dalam minda mereka, kekuatan akal dan kebijaksaan yang ada pada diri mereka itu membuat mereka pasti tentang kebenaran ini.

Walaubagaimanapun, falsafah ini perlu disaring, hanya yang kenal islam,dan hidup sebagai seorang beragama islam, dan mempunyai ilmu2 alat yang cukup dalam pelbagai bidang, berautoriti dalam beberapa bidang yang penting, barulah dapat menyaring semua ini. itulah yang dilakukan oleh Hujjatul Islam al-Ghazali. Allah Knows Best!

Mohd Arif Syafiq

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.