Neraca Timbangan.Memilih Pemimpin yang betul

by March 28, 2014 0 comments

Ada yang bertanya,yang maksudnya sefaham saya ialah,bagaimana mahu memilih pemimpin yang betul?Atau kalau saya nyatakan dengan cara lain ialah,bagaimana kita mahu beri amanah pada ahlinya?Kalau kita serius berkenaan ini,kita akan sedar bahawa wahyu diturunkan dan dinyatakan,iaitu "berilah amanah pada ahlinya".Pada ketika itu,mereka tak pula bertanya,Siapa ahlinya?Kerana ketika wahyu itu diturunkan,mereka sudah jelas dan tahu siapa ahlinya.Siapa orang yang betul untuk memegang amanah itu dan amanah ini.

Jika kita tanya,"bagaimana kita mahu tahu siapa ahlinya?" Ini bermakna ilmu berkenaan mengetahui siapa ahlinya itu sudah hilang dari diri kita.Ilmu berkenaan mengetahui meletakkan seuatu perkara pada tempatnya yang betul itu sudah hilang.

Saya ingin menyentuh tentang adab.Adab bermakna tindakan yang betul.Meletakkan suatu perkara pada tempatnya adalah tindakan yang betul.Dengan melakukan tindakan yang betul,kita menjadi seorang yang beradab.Keadaan suatu perkara atau benda itu berada pada tempatnya yang betul,kita panggil sebagai adil.

Maka untuk memilih pemimpin yang betul,kita harus tahu ilmu berkenaan betul dan salah.

Kita perlu belajar tentang adab.Dan ingin saya selitkan di sini,makna pendidikan ialah penyemaian adab ke dalam diri seseorang individu.Mendidik juga bermakna mengajar manusia melakukan tindakan yang betul.Dan sememangnya manusia cenderung memilih yang betul.Kalau berlaku sesuatu perkara,kita akan pilih penyelesaian yang dirasakan yang terbaik.Bagi perkara mudah,kita boleh gunakan common sense,bagi perkara yang rumit,kita perlukan ilmu yang sewajarnya.Dan kita boleh berusaha untuk tahu betul dan salah dalam soal perkara rumit dengan merujuk pada mereka yang tahu benar dan salah dalam bidang itu.

Dan sumber yang 100% Tiada sebarang keraguan ialah Al-Quran.Para nabi,terutamanya Nabi kita Muhammad s.a.w yang menunjukkan banyak perkara yang betul kepada kita dari perkara kecil sehingga perkara besar.Kita juga seharusnya rujuk pada ilmuan2 besar seperti Al-Ghazali,dan juga ilmuan yang penulisan saya ini ,adalah dari pembacaan, dan hadirnya saya ke kuliah beliau iaitu yang dihormati Syed Muhammad Naquib al-attas dalam kelas yang dinamakan Saturday Night Lecture di UTM Jalan Semarak.Kelas itu masih lagi berlangsung.

Itu sahaja coretan ringkas saya buat masa ini.Allah Knows Best!

Sebarang Kesilapan Dalam Penulisan,Sila Berikan "feedback" yang sewajarnya.

Mohd Arif Syafiq bin Muhammad Ridhwan Pang



Mohd Arif Syafiq

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.